Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zavřené školy a co dál? Jak na výuku?

V dnešní době se setkáváme s mimořádnou situací. Jedná se o zkoušku, jak jsou v dnešní digitální době lidé využít potenciál těchto technologií.

Hledají se tedy metody, jak učit žáky z pohodlí domova. Jsou zde takový 2 typy učitelů - aktivní a pasivní. Co si pod tím představit? Hned vysvětlím, jak to myslím.

Začneme s pasivním učitelem. To je učitel, kterého současná situace absolutně nezajímá a je rád, že má chvíli volno a jen tak rozdá pár věcí na domácí vypracování, aby se neřeklo. Problém ovšem je, že pro většinu dětí jsou to nové informace. Ty nové informace jim musí většinou někdo vysvětlit. V současné době to jsou většinou rodiče. Pokud se jedná o mladé rodiče a něco si ještě ze školy pamatují, tak to nebývá až takový problém. Ovšem ve většině případů si spousta rodičů už látko ze školy nepamatují nebo ne na takové úrovni, aby ji dokázali předat dětem. Rodiče si stěžují, že děti vlastně v té škole nikdo nic nenaučí, tak teď mají možnost vše vzít do vlastních rukou a zkusit si práci kantora na vlastní kůži. Místo chození do práce teď musí být s dětmi a trávit nad jejich úkoly čas.Zato aktivní učitel se snaží hledat alternativní formy výuky a cesty, jak alespoň částečně nahradit prezenční formu studia. A jaké aktivní učitel možnosti má? Pokud se jedná o mladé kantory nebo alespoň o ty kteří jsou otevřeni novým technologiím, mají k dispozici celou škálu nástrojů. Technologiích pro spolupráci týmů je obecně široká nabídka (WhatsApp, Skype, Slack), nebojte se použít to, s čím má váš tým předchozí zkušenosti. Je běžné, že každý tým používá jinou technologii. Pojďme si tedy představit některé z nich.

Skype

Takový jednoduchý nástroj na výuku je skype. Skype je sice sociální přežitek a od doby, co ho koupil Microsoft jde do kytek, ale nicméně se dá pořád používat jako alternativní cesta. Hlavně je zdarma.Co je k tomu potřeba ze strany kantora? Mít účet na skypu a kontakty na studentův skype. Dále by měl mít webkameru a alespoň tabuli, na kterou by mohl psát. Pokud to situace umožňuje, co takhle jít do prázdné třídy, kde to vybavení je? Dále by měl mít mikrofon to dá rozum a co je důležité - kvalitní a stabilní internetové připojení, které ale většinou školy mají. A co musí mít žák? Tak samozřejmě účet na skype, psací potřeby apod jako kdyby byl ve škole. Samozřejmost je mikrofon a v ideálním případě taky webkameru, aby kantor viděl, že je student přítomen. Dále by student měl mít stabilní internetové připojení, které ale v dnešní době většina poskytovatelů nabízí.

Discord

Discord je obdoba platformy skype. Výhoda této platformy je ta, že se program nemusí instalovat a funguje i přes prohlížeč. Dále žák nepotřebuje účet, ale pro budoucí fungování je doporučen. Jinak platí stejné požadavky jako u Skypu a platí, že je opět zdarma.

Microsoft Teams a obecně Microsoft

Výhodou MS teams je ta, že lze provozovat výuku ve větším počtu osob (až cca 250). Dále potřebujeme účet na MS, což může být problém hlavně v menších školách nebo na školách, které nejsou fanoušci Microsoftu a raději používají alternativní free verze office jako je například LibreOffice či OpenOffice. Městské a větší školy většinou fungují na klasických Office 365, které mají spárované se školním emailem například mám účet ve škole pod uživatelským jménem novakjan, tak mám přístup rovnou do office 365. Školy a obecně vzdělávací instituce tento SW nabízí i svým žákům zdarma a využívají i online úložiště pro sdílení souborů. Pro obyčejné smrtelníky (čtěte jednotlivce) se cena za office 365 pohybuje kolem 1800 za rok, což je sice velká částka, na druhou stranu k tomu máte 1 TB na OneDrivu a 60 min měsíčně na Skypu na volání na pevné linky. Nevím teda o někom, kdo by využíval Skype na volání na pevné linky, ale budiž. U microfostu funguje i tzv. Microsoft WhiteBoard, která jak už název vypovídá, slouží jako online bílá tabule, na kterou lze psát, pokud máme například stylus nebo tablet. Zde je dobré, že odpadá vlastnit tabuli a MS Whiteboard nabízí funkce akdekvátní ke klasické tabuli.

Google MEET

Google Meet vlastně funguje stejně jako Microsoft Teams. Opět zvládne až 250 lidí a výhoda je, že celou schuzku lze nahrát na Google Drive, ke které se pak mohou připojit lidé, co to nestihli například na začátku nebo nepochytili nějakou informaci. V době androidu většina má na googlu účet a právě na klasickém osobním účtu se jde ke schůzce připojit. zaměstnanci vzdělávacích institucí a někdy i studenti mají k dispozici služby Googlu opět od instituce přes uživatelské jméno školy jako u MS Teams apod.

Kde najdu návody?

Návody na jednotlivé služby většinou zařizuje škola popřípadě jiná vzdělávací instituce. Ale na 100% budou návody na webech výše zmíněných služeb. V návodech se nacházejí i další informace o tom, jak daná služba funguje a co je vše z hlediska techniky na to potřeba. Opět platí, že je důležité stabilní a rychlé internetové připojení pro patřičnou kvalitu přenášeného obrazu. Výhoda ovšem těchto služeb, hlavně tedy Skypu je ta, že dokáží pracovat pod relativně pomalém připojení v relativně dobré kvalitě obrazu a zvuku. Teoreticky si vystačíte se základním balíčkem xDSL připojení 20/2. Pro majitele připojení po optice je vše v pořádku. Vystačíte si na optice s tarifem 300/20 popřípadě i s místním poskytovatelem Wifi sítě nebo neomezená mobilní data. V případě pomůže WiFi od hodného souseda .

Co když si jako rodič nemohu dovolit online výuku?

V prvé řadě je nutné si definovat základní problém, se kterým se potýkám jako rodič. Odpověď typu, že se mi do toho nechce je v aktuální situace neakceptovatelná. Pravděpodobnější odpověď ale bude v zázemí rodiny tj. nemám pc apod. Je důležité se podívat na to co máme k dispozici. Má mé dítě chytrý telefon? Mám tablet? Mám internet? Mám pc, ale jen pro sebe pro home office? Pc pro home office těžko půjčíte dítěti pro online výuku. Zbývá tedy se zaměřit na chytrý telefon. Má dostatečně výkonný? Zkusíme to, zda tam půjde výše uvedená služba. Má moje dítě tablet? Proč ho nevyužít. Hlavní je, že pokud se chce, jde všechno, dnešní děti mají pc, mobil, tablet a já nevím co všechno. Dále dnešní školy vyžadují internet už jen kvůli elektronické žákovské jako je škola online nebo bakaláři. Připusťme, že i tohle nemáme. Ať už jde o pc, mobil, internet apod. V prvé řadě je nutné kontaktovat příslušného učitele, že prostě nemáme možnost online výuky a potřebné technické zázemí. Nesmíme ale ani po tomto házet flintu do žita. Navrhnout a zeptat se na možné alternativy. Možná alternativa je požádat kantora, aby se zeptal, zda škola nemá nějaké vyřazené zařízení, které by šlo postrádat pár měsíců popřípadě jestli by mi mohl doporučit, na jakou organizaci se obrátit, aby mi vypomohla. Většinou ale díky dotacím má škola nějaká vyřazená zařízení, které jsou funkční. Děti nepotřebují nějaký výkonný dělo za x tisíc, ale stačí jim právě nějaký vyřazený zařízení, které by tuhle práci zvládlo. Díky dotacím ty starý pc se většinou musí vyhodit a nakoupit tam jiný a v několika případech od konkrétního výrobce, což je jedna velká černá díra na peníze. Díky této situaci by ty starý pc šli využít do těch sociálně slabších rodin. Problém ovšem je, že ty si tyhle zařízení jen tak vzít nemůžou a musí se zlikvidovat a podepsat papír, že byly zničeny. Co se týče výpomoci je to sporné, ale myslím, že nějaké takové organizace jsou, které právě v těchto dnech pomáhají slabším rodinám.

Co když nemám internet?

Sice žijeme v 21. století, ale pořád jsou zde lidé, kteří nemají internetové připojení nebo se jen vymlouvají a nechtějí se školou online pracovat. Ať už je to tak či onak vždy existuje nějaké dočasné řešení. Pokud nežijete úplně na samotě u lesa, lze se zkusit domluvit se sousedem o "sáhnutí se na pul" s internetem. Pokud máme ovšem hodné sousedy, kteří nabízí rádi internet celé bytovce zadarmo v podobě otevřené wifi, tak není problém. Pokud ovšem tyto možnosti nemáme, je nutné si hold zařídit svůj internet. Ať už dočasné řešení nebo nastálo. A pokud ani tohle nepomůže, tak je to prostě smůla.

Jaké jsou zkušenosti z praxe?

Jsem svědkem toho, jak někteří učitele zahlcuji některé děti a rodiče rádoby online výukou. Moc pěkné jsou aktivity dávat dětem testy na známky, ale děti jsou trochu dal, než většina učitelů v používaní online nástrojů. A jak to vypadá? Přijde test na známky, děti svolají online videohovor a napíši test společně. Co třeba rozdat práci, která je bude rozvíjet a budou muset něco vymyslet? Odpadne zbytečné zatěžování něčím, co není podstatné. Co třeba téma: současná situace. Co říkají na současnou situaci a jaký dopad to bude mít na svět do budoucna? Rozvoj myšlení dětech v souvislostech by měla být priorita. A kdy jindy s tím začít, než nyní.

A pohled rodičů?

Nechám za sebe mluvit citace rodičů z Facebooku:

„někdo dával na FB seznam toho, co po nich chce učitel hudebky a byl to mazec - udělat x referátů o skladatelích, naučit se x písní a neví, co ještě. Někteří to opravdu pojali jako příležitost dohnat to, co celý rok nestíhali. A když je to něco, čemu dítě nerozumí, je to ještě veselejší.“

„Sebík má denně 2 videokonference (nebo jak se tomu říká správně) s učitelem, dnes např. NJ a ČJ + úkoly k samostatnému vypracování a je toho tedy dost, ale dá se to rozplánovat a víc než 2 hodiny denně tím netráví, zbyde dost času na hraní i pohyb. Slohovou práci na téma Koronaviru psal také a překvapilo mě, jaký má na situaci zdravý a rozumný pohled, na to, že je dítě.“

Zajímavý mi přišel i úkol na tělocvik:

A proč tohle všechno vzniklo?

V prvé řadě jsem chtěl představit možnosti online vzdělávání. Ne každý je zasvěcen do moderních technologií a neumí využít vše, co nám nabízí. Za druhé se mi úplně nelíbí přístup učitelů k distančnímu vzdělávání. Chápu, že je to pro nás všechny úplná novinka, ale je potřeba jednat, dokud je čas. Také chápu, že být učitel v dnešní době není žádný med. Moje "pedagogické" zkušenosti to mohou jen potvrdit. Vše je o přípravě hodiny, odpovědi na případné dotazy studentů a hlavně o trpělivosti. Za třetí by domácí výuka neměla přesahovat hodinu ve škole tj. 45 min. Setkávám se, že učitelé rozdávají úkoly pro samostudium, u kterých člověk stráví i 2 hodiny. Pokud máme ale několik předmětů je to práce na celý den. Za čtvrté je důležité si uvědomit, že s menšími dětmi vypracují úkoly vystresovaní rodiče (nejistá budoucnost, co bude s prací apod.), někdy pomohou starší, ale pořád stejná situace. Za páté se nebojte experimentovat a hlavně zachovejme klid, protože spolu to zvládneme, jak říká aktuální mainstream.

Autor: Petr Kučera | pondělí 30.3.2020 14:23 | karma článku: 9,62 | přečteno: 239x
  • Další články autora

Petr Kučera

Zavřené školy aneb komedie pokračuje

Nastal konec prázdnin a aféra jménem COVID-19 se opět ukázala. Některé školy neotevřely na začátku září, ale až trochu později. Krátce po začátku školního roku se zavřelo přes 40 škol.

21.9.2020 v 18:14 | Karma: 24,68 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Věda

Petr Kučera

Notebooky pro školy a žáky

Náš hodný stát nás připravuje na výuku školního roku 2020/2021. Školy dostanou dotace na nové notebooky, pro jednoho učitele za 20 000. Ukazuje se, že náš stát neumí moc dobře počítat.

9.9.2020 v 21:18 | Karma: 24,08 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ekonomika

Petr Kučera

1 Gb/s pro domácnosti

Gigabitové přípojky byly většinou velké sci-fi a využívat je mohlo jen pár % uživatelů a ještě k tomu spíše firmy než domácnosti. Vodafone však přišel s novinkou, která by měla nabídku gigabitového internetu znatelně rozšířit.

9.9.2020 v 19:51 | Karma: 15,11 | Přečteno: 374x | Diskuse| Věda

Petr Kučera

Co zkoušky? Pohoda!

Zkouškové je v plném proudu a nastávají časy, kdy se učíte dlouho do noci a spíte jen několik hodin. Místo, abyste byli ze 70% tvořeni vodou, jste teď tvořeni několika litry kafe a energiťáků.

11.2.2017 v 21:30 | Karma: 7,99 | Přečteno: 245x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

REPORTÁŽ: V Jedličkově opět veselo

Už cesta byla zajímavá. Počasí se shovívavě umoudřilo, sluníčko jemně dráždilo oči, vzduch se vyčistil. Na stráni se pásly krávy. Kdekdo by to takhle nazval, ale já bych to spíše nazval přerostlé ovce z oblasti Černobylu.

3.7.2015 v 11:02 | Karma: 5,00 | Přečteno: 189x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Co se děje?

Výčet událostí, které se dějí v blízkosti mého bydliště a okolního prostranství. Pojďme se společně podívat.

25.6.2015 v 14:12 | Karma: 6,56 | Přečteno: 405x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

ROZHOVOR: Hanah Limito – profesor matematiky a fyziky, řidič tramvaje a člen Derimaffie

Dobrý den. Čest permutacím. Jak se máte? Mám se tak, jako každý správný matematik – početně. (Směje se)

25.6.2015 v 12:08 | Karma: 12,30 | Přečteno: 515x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Cesta do školy

Za devatero horami a devatero řekami... anebo vlastně docela blízko, co by kamenem dohodil, se nachází náš ústav akademie věd. Od školy bydlím necelé 2 kilometry, což je vzdálenost, kterou lze v pohodě zvládnout.

11.5.2015 v 15:43 | Karma: 5,36 | Přečteno: 265x | Diskuse| Ostatní

Petr Kučera

Česko: Západ, nebo Východ?

Na otázku, zda by se mělo Česko zařadit na Východ nebo na Západ, neexistuje zcela jasná odpověď. Už proto, že pod pojmem Západ nebo Východ si každý představuje něco jiného, takže nelze přesně definovat, co jsou ty pojmy zač. Mnoho lidí si například pod pojmem „Západ“ představí Ameriku a pod pojmem „Východ“ Rusko. Ale i když si to zjednodušíme a přijmeme takový pohled, nemůžeme na tuto otázku snadno odpovědět. Pokud bychom se zcela navázali na Rusko nebo na Ameriku (nebo obecně východní či západní státy), museli bychom čelit všemu špatnému, co by z té strany přišlo.

28.4.2015 v 20:44 | Karma: 14,61 | Přečteno: 547x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Evropa a islám: oheň a led

V dnešní době se často setkáváme s tématem střetu evropské a islámské kultury. Podle mě jsou tyto kultury neslučitelné, protože v těch evropských státech, kde je moc muslimských obyvatel, se objevují problémy. Každá menšina si chce prosadit své požadavky a odmítá přijmout tradiční hodnoty země, ve které se nachází – navíc když se jedná o menšinu tak radikální, jako jsou muslimové.

23.3.2015 v 17:11 | Karma: 18,82 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ostatní

Petr Kučera

Čím nakrmit žárovku?

Všechny dnešní moderní technologie vyžadují k fungování elektrickou energii, nejsou přece „na vzduch.“ Jenže kde všude lze energii získat? Máme obnovitelné a neobnovitelné zdroje a ty neobnovitelné taky jednou dojdou. Co dál? Není potřeba se zamyslet nad alternativními zdroji elektrické energie?

14.10.2014 v 16:31 | Karma: 11,75 | Přečteno: 1057x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Petr Kučera

Bude válka?! A má nás vůbec kdo chránit?

Lidé si často v této době kladou otázku, zda bude válka či nikoli. Média nás neustále zahlcují spekulacemi o tom, že se ukrajinský konflikt změní ve válku, která zasáhne i nás. Přestože je tato hrozba jistě aktuální, původce této války bych na rozdíl od médií hledal někde jinde. Nemusíme ani chodit relativně daleko – stačí, když se podíváme na zemi, kde je, jak se říká, „odpad“ Evropy. Ano, jde tu o USA. Právě za vyvolání konfliktu na Ukrajině může Západ, nikoliv Východ. Je znatelně jasné, že Amerika válku potřebuje. A záleží především na Americe, zda válka bude či nikoliv.

30.9.2014 v 17:32 | Karma: 26,41 | Přečteno: 1166x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Třetí hodina tělocviku

Podle odborníků dětem fatálně chybí pohyb. Tuto skutečnost navíc potvrzuje fakt, že se tři čtvrtiny žáků základních škol nehýbou ani hodinu denně. S tím se rozhodně nechce smířit ani šéf Českého svazu tělesné výchovy Miroslav Jansta, ani sportovní kluby po celé zemi. Proto jim chtějí nově přidat třetí hodinu tělocviku týdně.

19.1.2014 v 10:02 | Karma: 9,95 | Přečteno: 767x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Přichází Velký Bratr i do TV?

Je normální večer - sedíte před televizí, popíjíte svůj oblíbený nápoj a sledujete svůj oblíbený program. A aniž byste to tušili, jste právě teď v tuto chvíli špehováni.

6.1.2014 v 13:49 | Karma: 21,10 | Přečteno: 2001x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Novoroční partie s Václavem Klausem

Můj názor na projev bývalého prezidenta Václava Klause v novoroční partii na TV Prima

5.1.2014 v 11:48 | Karma: 18,25 | Přečteno: 905x | Diskuse| Společnost

Petr Kučera

Co nás vše může sledovat?

Co nás vše může sledovat? Jakou špehovací metodou jsme obklopováni a jaký to může mít důsledek?

5.1.2014 v 9:57 | Karma: 10,32 | Přečteno: 462x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 687x
Student původem ze západočeských Rokycan. Vystudoval gymnázium a nyní studuje strojní fakultu ZČU a zajímá ho ode-všeho něco. Specialista na biodegradovatelné polymery a aditivní technologie. Píšu zejména o počítačích, elektronice a mých pohledech na určité věci.