Zavřené školy a co dál? Jak na výuku?

30. 03. 2020 14:23:31
V dnešní době se setkáváme s mimořádnou situací. Jedná se o zkoušku, jak jsou v dnešní digitální době lidé využít potenciál těchto technologií.

Hledají se tedy metody, jak učit žáky z pohodlí domova. Jsou zde takový 2 typy učitelů - aktivní a pasivní. Co si pod tím představit? Hned vysvětlím, jak to myslím.

Začneme s pasivním učitelem. To je učitel, kterého současná situace absolutně nezajímá a je rád, že má chvíli volno a jen tak rozdá pár věcí na domácí vypracování, aby se neřeklo. Problém ovšem je, že pro většinu dětí jsou to nové informace. Ty nové informace jim musí většinou někdo vysvětlit. V současné době to jsou většinou rodiče. Pokud se jedná o mladé rodiče a něco si ještě ze školy pamatují, tak to nebývá až takový problém. Ovšem ve většině případů si spousta rodičů už látko ze školy nepamatují nebo ne na takové úrovni, aby ji dokázali předat dětem. Rodiče si stěžují, že děti vlastně v té škole nikdo nic nenaučí, tak teď mají možnost vše vzít do vlastních rukou a zkusit si práci kantora na vlastní kůži. Místo chození do práce teď musí být s dětmi a trávit nad jejich úkoly čas. Zato aktivní učitel se snaží hledat alternativní formy výuky a cesty, jak alespoň částečně nahradit prezenční formu studia. A jaké aktivní učitel možnosti má? Pokud se jedná o mladé kantory nebo alespoň o ty kteří jsou otevřeni novým technologiím, mají k dispozici celou škálu nástrojů. Technologiích pro spolupráci týmů je obecně široká nabídka (WhatsApp, Skype, Slack), nebojte se použít to, s čím má váš tým předchozí zkušenosti. Je běžné, že každý tým používá jinou technologii. Pojďme si tedy představit některé z nich.

Skype

Takový jednoduchý nástroj na výuku je skype. Skype je sice sociální přežitek a od doby, co ho koupil Microsoft jde do kytek, ale nicméně se dá pořád používat jako alternativní cesta. Hlavně je zdarma.Co je k tomu potřeba ze strany kantora? Mít účet na skypu a kontakty na studentův skype. Dále by měl mít webkameru a alespoň tabuli, na kterou by mohl psát. Pokud to situace umožňuje, co takhle jít do prázdné třídy, kde to vybavení je? Dále by měl mít mikrofon to dá rozum a co je důležité - kvalitní a stabilní internetové připojení, které ale většinou školy mají. A co musí mít žák? Tak samozřejmě účet na skype, psací potřeby apod jako kdyby byl ve škole. Samozřejmost je mikrofon a v ideálním případě taky webkameru, aby kantor viděl, že je student přítomen. Dále by student měl mít stabilní internetové připojení, které ale v dnešní době většina poskytovatelů nabízí.

Discord

Discord je obdoba platformy skype. Výhoda této platformy je ta, že se program nemusí instalovat a funguje i přes prohlížeč. Dále žák nepotřebuje účet, ale pro budoucí fungování je doporučen. Jinak platí stejné požadavky jako u Skypu a platí, že je opět zdarma.

Microsoft Teams a obecně Microsoft

Výhodou MS teams je ta, že lze provozovat výuku ve větším počtu osob (až cca 250). Dále potřebujeme účet na MS, což může být problém hlavně v menších školách nebo na školách, které nejsou fanoušci Microsoftu a raději používají alternativní free verze office jako je například LibreOffice či OpenOffice. Městské a větší školy většinou fungují na klasických Office 365, které mají spárované se školním emailem například mám účet ve škole pod uživatelským jménem novakjan, tak mám přístup rovnou do office 365. Školy a obecně vzdělávací instituce tento SW nabízí i svým žákům zdarma a využívají i online úložiště pro sdílení souborů. Pro obyčejné smrtelníky (čtěte jednotlivce) se cena za office 365 pohybuje kolem 1800 za rok, což je sice velká částka, na druhou stranu k tomu máte 1 TB na OneDrivu a 60 min měsíčně na Skypu na volání na pevné linky. Nevím teda o někom, kdo by využíval Skype na volání na pevné linky, ale budiž. U microfostu funguje i tzv. Microsoft WhiteBoard, která jak už název vypovídá, slouží jako online bílá tabule, na kterou lze psát, pokud máme například stylus nebo tablet. Zde je dobré, že odpadá vlastnit tabuli a MS Whiteboard nabízí funkce akdekvátní ke klasické tabuli.

Google MEET

Google Meet vlastně funguje stejně jako Microsoft Teams. Opět zvládne až 250 lidí a výhoda je, že celou schuzku lze nahrát na Google Drive, ke které se pak mohou připojit lidé, co to nestihli například na začátku nebo nepochytili nějakou informaci. V době androidu většina má na googlu účet a právě na klasickém osobním účtu se jde ke schůzce připojit. zaměstnanci vzdělávacích institucí a někdy i studenti mají k dispozici služby Googlu opět od instituce přes uživatelské jméno školy jako u MS Teams apod.

Kde najdu návody?

Návody na jednotlivé služby většinou zařizuje škola popřípadě jiná vzdělávací instituce. Ale na 100% budou návody na webech výše zmíněných služeb. V návodech se nacházejí i další informace o tom, jak daná služba funguje a co je vše z hlediska techniky na to potřeba. Opět platí, že je důležité stabilní a rychlé internetové připojení pro patřičnou kvalitu přenášeného obrazu. Výhoda ovšem těchto služeb, hlavně tedy Skypu je ta, že dokáží pracovat pod relativně pomalém připojení v relativně dobré kvalitě obrazu a zvuku. Teoreticky si vystačíte se základním balíčkem xDSL připojení 20/2. Pro majitele připojení po optice je vše v pořádku. Vystačíte si na optice s tarifem 300/20 popřípadě i s místním poskytovatelem Wifi sítě nebo neomezená mobilní data. V případě pomůže WiFi od hodného souseda Usmívající se
.

Co když si jako rodič nemohu dovolit online výuku?

V prvé řadě je nutné si definovat základní problém, se kterým se potýkám jako rodič. Odpověď typu, že se mi do toho nechce je v aktuální situace neakceptovatelná. Pravděpodobnější odpověď ale bude v zázemí rodiny tj. nemám pc apod. Je důležité se podívat na to co máme k dispozici. Má mé dítě chytrý telefon? Mám tablet? Mám internet? Mám pc, ale jen pro sebe pro home office? Pc pro home office těžko půjčíte dítěti pro online výuku. Zbývá tedy se zaměřit na chytrý telefon. Má dostatečně výkonný? Zkusíme to, zda tam půjde výše uvedená služba. Má moje dítě tablet? Proč ho nevyužít. Hlavní je, že pokud se chce, jde všechno, dnešní děti mají pc, mobil, tablet a já nevím co všechno. Dále dnešní školy vyžadují internet už jen kvůli elektronické žákovské jako je škola online nebo bakaláři. Připusťme, že i tohle nemáme. Ať už jde o pc, mobil, internet apod. V prvé řadě je nutné kontaktovat příslušného učitele, že prostě nemáme možnost online výuky a potřebné technické zázemí. Nesmíme ale ani po tomto házet flintu do žita. Navrhnout a zeptat se na možné alternativy. Možná alternativa je požádat kantora, aby se zeptal, zda škola nemá nějaké vyřazené zařízení, které by šlo postrádat pár měsíců popřípadě jestli by mi mohl doporučit, na jakou organizaci se obrátit, aby mi vypomohla. Většinou ale díky dotacím má škola nějaká vyřazená zařízení, které jsou funkční. Děti nepotřebují nějaký výkonný dělo za x tisíc, ale stačí jim právě nějaký vyřazený zařízení, které by tuhle práci zvládlo. Díky dotacím ty starý pc se většinou musí vyhodit a nakoupit tam jiný a v několika případech od konkrétního výrobce, což je jedna velká černá díra na peníze. Díky této situaci by ty starý pc šli využít do těch sociálně slabších rodin. Problém ovšem je, že ty si tyhle zařízení jen tak vzít nemůžou a musí se zlikvidovat a podepsat papír, že byly zničeny. Co se týče výpomoci je to sporné, ale myslím, že nějaké takové organizace jsou, které právě v těchto dnech pomáhají slabším rodinám.

Co když nemám internet?

Sice žijeme v 21. století, ale pořád jsou zde lidé, kteří nemají internetové připojení nebo se jen vymlouvají a nechtějí se školou online pracovat. Ať už je to tak či onak vždy existuje nějaké dočasné řešení. Pokud nežijete úplně na samotě u lesa, lze se zkusit domluvit se sousedem o "sáhnutí se na pul" s internetem. Pokud máme ovšem hodné sousedy, kteří nabízí rádi internet celé bytovce zadarmo v podobě otevřené wifi, tak není problém. Pokud ovšem tyto možnosti nemáme, je nutné si hold zařídit svůj internet. Ať už dočasné řešení nebo nastálo. A pokud ani tohle nepomůže, tak je to prostě smůla.

Jaké jsou zkušenosti z praxe?

Jsem svědkem toho, jak někteří učitele zahlcuji některé děti a rodiče rádoby online výukou. Moc pěkné jsou aktivity dávat dětem testy na známky, ale děti jsou trochu dal, než většina učitelů v používaní online nástrojů. A jak to vypadá? Přijde test na známky, děti svolají online videohovor a napíši test společně. Co třeba rozdat práci, která je bude rozvíjet a budou muset něco vymyslet? Odpadne zbytečné zatěžování něčím, co není podstatné. Co třeba téma: současná situace. Co říkají na současnou situaci a jaký dopad to bude mít na svět do budoucna? Rozvoj myšlení dětech v souvislostech by měla být priorita. A kdy jindy s tím začít, než nyní.

A pohled rodičů?

Nechám za sebe mluvit citace rodičů z Facebooku:

„někdo dával na FB seznam toho, co po nich chce učitel hudebky a byl to mazec - udělat x referátů o skladatelích, naučit se x písní a neví, co ještě. Někteří to opravdu pojali jako příležitost dohnat to, co celý rok nestíhali. A když je to něco, čemu dítě nerozumí, je to ještě veselejší.“

„Sebík má denně 2 videokonference (nebo jak se tomu říká správně) s učitelem, dnes např. NJ a ČJ + úkoly k samostatnému vypracování a je toho tedy dost, ale dá se to rozplánovat a víc než 2 hodiny denně tím netráví, zbyde dost času na hraní i pohyb. Slohovou práci na téma Koronaviru psal také a překvapilo mě, jaký má na situaci zdravý a rozumný pohled, na to, že je dítě.“

Zajímavý mi přišel i úkol na tělocvik:

A proč tohle všechno vzniklo?

V prvé řadě jsem chtěl představit možnosti online vzdělávání. Ne každý je zasvěcen do moderních technologií a neumí využít vše, co nám nabízí. Za druhé se mi úplně nelíbí přístup učitelů k distančnímu vzdělávání. Chápu, že je to pro nás všechny úplná novinka, ale je potřeba jednat, dokud je čas. Také chápu, že být učitel v dnešní době není žádný med. Moje "pedagogické" zkušenosti to mohou jen potvrdit. Vše je o přípravě hodiny, odpovědi na případné dotazy studentů a hlavně o trpělivosti. Za třetí by domácí výuka neměla přesahovat hodinu ve škole tj. 45 min. Setkávám se, že učitelé rozdávají úkoly pro samostudium, u kterých člověk stráví i 2 hodiny. Pokud máme ale několik předmětů je to práce na celý den. Za čtvrté je důležité si uvědomit, že s menšími dětmi vypracují úkoly vystresovaní rodiče (nejistá budoucnost, co bude s prací apod.), někdy pomohou starší, ale pořád stejná situace. Za páté se nebojte experimentovat a hlavně zachovejme klid, protože spolu to zvládneme, jak říká aktuální mainstream.

Autor: Petr Kučera | pondělí 30.3.2020 14:23 | karma článku: 9.62 | přečteno: 239x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Čokoládoví velikonoční zajíčci

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, odkud se vlastně vzali velikonoční zajíčci a vajíčka z čokolády, kterých jsou před velikonocemi plné obchody? (délka blogu 3 min.)

18.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 20.31 | Přečteno: 318 | Diskuse

Dana Tenzler

První lidé, kteří přišli do Evropy - nové datování hornin

Nedávno proběhla médii zpráva o tom, že lidstvo začalo osídlovat Evropu z východu kontinentu. Jak ale vědci určili stáří vzorků? Na datování pomocí radioaktivních izotopů uhlíku totiž byly moc staré. (délka blogu 5 min.)

14.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 24.60 | Přečteno: 428 | Diskuse

Dana Tenzler

Umělé zatmění Slunce

ESA se chystá vytvořit (s pomocí dvou satelitů) první umělé zatmění Slunce. Nový převratný experiment na oběžné dráze Země. (délka blogu 3 min.)

11.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.23 | Přečteno: 266 | Diskuse

Martin Tuma

Matematický mozkolam s váhami

Nepravidelný občasník zaměření na občerstvení mozkových závitů v matematice. Neváhejte to zkusit, třeba v sobě objevíte netušený talent.

8.3.2024 v 12:55 | Karma článku: 10.36 | Přečteno: 493 | Diskuse

Rudolf Pekař

Praotec Ukrajinec? No a co?

Naděje a očekávání vyplývající z vědeckých objevů jsou něčím, co nás jako lidstvo posouvá vpřed. Nedávno objevené nejstarší pravěké lidské osídlení na území Evropy v západní Ukrajině je přesně takovým objevem.

7.3.2024 v 11:45 | Karma článku: 10.12 | Přečteno: 568 | Diskuse
Počet článků 17 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 687

Student původem ze západočeských Rokycan. Vystudoval gymnázium a nyní studuje strojní fakultu ZČU a zajímá ho ode-všeho něco. Specialista na biodegradovatelné polymery a aditivní technologie. Píšu zejména o počítačích, elektronice a mých pohledech na určité věci.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...