- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Opravdu potřebují studenti notebook za 20 000? Copak oni potřebují NTB s I7? Hromadný nákup slušné techniky by ušetřil minimálně 1/3 z 20 000. Kantoři tak dostanou opět nesmyslně předraženou techniku, školy si opět povinně budou muset koupit pro tento účel nevyužitelné programové vybavení a nejrůznější spřátelené školící firmy budou opět objíždět školy a dělat z kantorů nesvéprávné počítačové anafabety. Někteří učitelé by si taky měli uvědomit, že výuka na dálku neznamená nedělní zaslaní úkolů na tři dny dopředu.
V roce 2018 bylo v MŠ, ZŠ a SŠ celkem 135 000 učitelů. Vynecháme MŠ a řekneme, že zbytek 100 000 učitelů. Při nákupu přístrojů v hodnotě 20 000 Kč (btw nikde není řečeno jestli s nebo bez DPH) nám to vychází na 2,0 mld Kč pouze pro učitele.
Jak potom budou řešit počítače pro lidi ze sociálně slabých rodin? V ČR je cca 1,3 milionu žáků na SŠ a ZŠ i kdyby jenom 10% z nich potřebovalo adekvátní počítač, je to dalších 130 000 notebooků.
Kde na to vláda vezme peníze z alokovaných 1,28 mld Kč, když tyto peníze nestačí ani pro všechny učitele? A to vůbec nemluvíme o připojení k internetu ve všech domácnostech o licencích na softwary jako jsou antiviry a samozřejmě IT zaměstnance, kteří budou o ty stroje nějakým způsobem pečovat.
Přitom by stačilo jediné – myslet. Jak už jsem psal v předchozím článku: Díky dotacím se starý pc většinou musí vyhodit a nakoupit tam jiný a v několika případech od konkrétního výrobce, což je jedna velká černá díra na peníze. Proč tyto zařízení nevyužít pro studenty a děti ze sociálně slabších rodin?
Cílem je prý zajistit digitální učební pomůcky nejen pro učitele, ale zejména i pro sociálně znevýhodněné žáky a žáky z vícečetných rodin, jimž by měla být škola schopna v případě potřeby potřebné ICT vybavení zapůjčit. Zajímavá myšlenka, ale zapůjčit? Oni si myslí, že ho dostanou zpátky? A pokud jo, v jakém stavu? Vyhozené peníze, nás všech. Nemluvě o tom, že pořád jsme Češi a ne každý je slušný a kdejaký nepřizpůsobivý dostane pc a ještě toho dne ho prodá. V sociálně slabých rodinách se peníze na cigára, mobil a PC (na hry) vždy najdou. Takže bych neměl strach, že nějaké dítě nebude mít PC.
Hardware, který zvládne online výuku, se dá koupit za pár kaček. Ono je dokonce v zájmu dětí, aby to byly plečky, co na nic jiného nejde použít a nebudily tak zájem problematických příbuzných. Mnohem větší problém je připojení.
Nabízí se tedy otázka – jak chce škola zajistit připojení? Většinou je problém konektivita, ne vybavení, tam kde mají do vesnice 100Mbit linku na 300 domů, je nový laptop k ničemu. Když se všichni připojí, tak to nepojede. Zase všechno napůl. Jak škola zajistí připojení? Bude mít i dotace na datové sim? A opravdu se jim pak ty sim od žáků vrátí? A i kdyby, mobilní data jsou neuvěřitelně drahá a omezená. Celé tohle jsou opět populistické žvásty, kdy si lidé řeknou: “Tak oni přeci pro nás něco dělají, tak jim dáme ve volbách šanci.” Chyba! Lidé zapomínají a politici na tohle hřeší. Nehledě na to, že miliarda je opravdu málo na tento populistický krok. Dnes nemá internet a počítač mizivé procento žáků. Když se nechtějí učit, ani laptop nepomůže.
Další problém a většinou ten největší - tiskárna:
Internet a notebook má dnes skoro každý, ale tiskárnu a skener už každý ne. V době, kdy se výuka konala na dálku jsem se setkal s problémem, který řešila většina rodin - tisk a skenování domácích úkolů. Opravdu? Takhle se šetří naše lesy? Chápu, že některé úkoly online na pc dělat nejde, ale učitelé by měli přihlédnout k tomu, že ne každý má doma tiskárnu. Většina rodin si musela sraze tisknout úkoly v kopycentrech nebo u známých s tiskárnou, pokud nějaké měli.
Na závěr samozřejmě: “Nikdo nikoho nic nenaučí, to musí každý sám.” – J.A. Komenský. Tělocvikář bude po internetu známkovat stoj na hlavě a správně vytrčené nohy, skok plavmo do postele či dvoutakt na lustr…
Další články autora |